Krav Maga

Krav Maga on israelilainen, alunperin sotilaskäyttöön tarkoitettu ja myöhemmin itsepuolustuksen ja voimankäytön tarpeisiinkin sovitettu luonnolliseen reagointiin pohjautuva menetelmä. Menetelmän monipuolinen, yksinkertaisten reagointimallien toistaminen samantyyppisten hyökkäysten torjumiseen tekee siitä helposti omaksuttavan ja palkitsevan tavan harjoitella itsepuolustusta. Krav Magan perusperiaatteet ovat yksinkertaiset, itsepuolustustilanteet eivät useasti tätä ole: harjoiteltavaa riittää!

Krav Maga perustuu hyökkäämiseen

Jos et pysty väistämään tilannetta, tarvitset Krav Magaa. Krav Maga perustuu hyökkäämiseen. Ajatuksena on estää hyökkääjän toiminta mahdollisimman tehokkaasti hyökkäämällä itse vastaan heti, kun se on mahdollista. Itsepuolustuksessa lainsäädäntö määrittelee fyysisen itsepuolustuksen käyttötilanteet. Lainsäädäntönäkökulma tekeekin harjoittelusta entistä kiinnostavampaa!

Krav Magan lähtökohtana on luonnollisen reagoinnin vahvistaminen siten, että henkilö kykenee äkillisessäkin tilanteessa puolustautumaan reagoimalla tilanteeseen oikein. Krav Magan tekniikat ovat sinänsä osa luonnollista reagointia erityyppisistä lähtötilanteista (istuma-asennosta, seisten, henkisesti valmiina kohtaamaan uhka, täysin yllättäen syntyvä tilanne jne…), jotka menetelmässä nivotaan yhteen vastaamalla samankaltaisiin hyökkäyksiin samankaltaisella ratkaisulla.

Harjoitukset

Harjoitukset ovat tyypillisesti 60-90 min pituisia. Harjoitus jakautuu osiin, jolloin harjoittelusta tulee mielekästä, fyysisesti järkevällä tavalla haastavaa sekä hauskaa.

Harjoituksen aloitusvaiheessa (alkuverryttely) yleensä esitellään erilaisten sykettä kohottavien harjoitteiden kautta harjoituksessa käsiteltävä aihepiiri. Samalla lihaksisto valmistetaan toimimaan ja vältetään turhia harjoittelussa syntyviä vammoja. Aloitusvaihetta seuraa opetusvaihe, jossa opetellaan suorittamaan harjoiteltava toimintamalli. Vaiheessa esitellään kyseinen ”ongelma” ja haetaan esimerkkitilanne. Tämän jälkeen käydään läpi oikeita suorituksia vahvistamaan reaktiota. Opetusvaiheesta siirrytään luonnollisesti harjaantumisvaiheeseen, jossa suoritukseen tuodaan realistista nopeutta. Harjaantumisvaihetta seuraa skenaariovaihe, jossa yhdistetään fyysiseen toimintamalliin viestintä. Lopuksi harjoitetaan fyysistä kuntoa erilaisten harjoitteiden kautta tavoitteena vahvistaa kuntoa ja jaksamista.

Viemme harjoittelun säännöllisesti myös realistisiin ja arkisiin ympäristöihin, kuten ulos, ravintolaan, linja-autoon jne.

Kenelle Krav Maga sopii?

Kamppailu-urheilukeskuksella Krav Magaa voi harrastaa kaikki 16 vuotta täyttäneet, joilla ei ole rikosrekisteriä. Krav Magan ominaispiirre on, että se mukautuu yksilön mukaan käytettäväksi välineeksi. Tällöin esim. polvivamma, joka estää joidenkin harjoitteiden tekemisen, ei muodostu kynnykseksi aloittaa Krav Maga -harrastusta. Täytyyhän sinun kyetä puolustamaan itseäsi vammasta huolimatta, eikö?

Useasti kysytään vaadittavaa kuntotasoa. Harjoitukset rakentuvat yksilöllisesti eli jokainen ”taistelee” itseään vastaan ja ryhmässä itsensä ylittäminen on helpompaa. Rohkeasti salille mukaan toimintaan ja siinä se kunto kasvaa ikään kuin huomaamatta!

Suojukset

Krav Maga on kontaktilaji. Kontaktia ei harjoituksissa suoriteta täydellä teholla ilman riittäviä suojia. Yleisesti käytettäviä suojia ovat säärisuojat, alasuojat, hammassuojat, pääsuoja sekä avosormityyppiset hanskat. Suojien käyttäminen tekee harjoituksesta turvallista! Ei liene järkevää harjoitella itsepuolustusta, jossa rikkoo itsensä eikä pysty sen vuoaksi puolustautumaan?

Lähde: www.suomenkravmagaliitto.fi

 

1

Yhteystiedot

Teljänkatu 8, ovi C 8 (kartta)
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Puhelin: 044 3258 379
Palautelomake