Potkunyrkkeilyn saunailta!

Kirjoittanut Jesse Urholin.

Potkunyrkkeilyporukan saunailta järjestetään 18.4.2015 klo 18:00 alkaen! Paikkana toimii tuttu Jacuzzi (www.allasjasaunatila.com)

Tervetuloa viihtymään!

Riku Immosen pystytekniikkaleiri 18.4.2015

Kirjoittanut Jesse Urholin.

Riku Immonen (Mm. WMC Professional World Champion) tulee Kamppailu-Urheilukeskukselle vetämään pystytekniikkaleirin 18.4.2015.

Aikataulu ja agenda:

1. Harjoitus alkaa klo 11:30
(Lyönti ja potkusarjat)

2. Harjoitus alkaa klo 14:30
(Liike ja etäisyyksien hallinta)

Leiri on avoin kaikille!

Hinta 15€

Tervetuloa treenaamaan!

 

BJJ:n ja Defendon harjoitukset vaihtavat paikkaa

Kirjoittanut Mikko Harju.

Ensi viikon keskiviikon BJJ-harjoitukset siirtyvät maanantaille klo. 19:30 ja samalla maanantaina Defendon treenit siirtyvät keskiviikolle klo. 18:30! Muutos koskee ainoastaan ensi viikon 9.3 ja 11.3 harjoituksia.

Ässissä tehdään hommat huolella

Kirjoittanut Mikko Harju.

Eletään torstaita ja harjoitusviikko on edennyt tutuissa merkeissä. Normaalisti Kamppailu-urheilukeskuksen ulko-oven avautuessa tuttu kolmikko astelee sisään. Ässien maalivahtivalmentaja Jaakko Rosendahl tuo maalivahtikaksikkonsa Juuso Riksmanin sekä Rasmus Rinteen tekemään aamutreeniä ennen jääharjoitusta. Tällä kertaa tosin kolmikosta puuttuu Riksman, joka on pelivuorossa.
 
- Joka päivä on treenit, ehkä yksi vapaapäivä viikossa. On sitten peli tai ei, niin treeni on joka tapauksessa. Maalivahtien osalta, jos ei pelaa, niin sellaisena päivänä harjoitellaan sitten vähän enemmän, Rosendahl linjaa harjoituksistaan.
 
Rosendahl käy valmennettaviensa kanssa aktiivisesti harjoittelemassa Kamppailu-urheilukeskuksen kuntosalilla. Salilta löytyy heille tärkeitä harjoitusvälineitä.
 
- Me ollaan tehty Vertimaxia jääkiekkoon liittyen. Ollaan haettu samoja liikkeitä, mitä tehdään jäällä. Olemme huomanneet, että se on taloudellisempaa tehdä täällä. Ei kuluta polvia tai lonkkia niin paljoa. Se on hyvää valmistautumista jäälle. Pääset liikeradat valmiina jäälle, 24-vuotias Rinne kertoo omasta harjoittelustaan.
 
Vertimax-lauta on uudenlainen harjoitusmenetelmä, mikä on saavuttanut suurta suosiota etenkin Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Laudalla pyritään kehittämään ominaisuuksia itseään rikkomatta.
 
 
- Koen sen, että Vertimax pitää kropan paremmassa kunnossa. Liikkeet eivät tule yllätyksenä. Se on ollut mulle isoin hyöty. Toisaalta myös kun on muutaman vuoden tuota tehnyt, niin huomaa että pystyy korkeammalle hyppäämään kuin alussa, Rinne jatkaa kertoen omista kokemuksistaan.
 
Vertimaxilla harjoitetaan kenties paremmin kuin millään muulla lajinomaista räjähtävyyttä, lähtönopeutta sekä kehonhallintaa. Myös valmentaja Rosendahl näkee harjoitusmetodin selkeät hyödyt:
 
- Siinä on muutama pääpointti. Liikemallit, nopeus, vammojen välttäminen ja liikkuvuudet. On se myös asentovalmiuteen ja asentonopeuteen hyvä. Pelissä tulee tilanteita, joissa pitää vaihtaa sijaintia tai olla valmiina nopeasti.
 
Vertimax on tullut tunnetuksi etenkin jääkiekkoilijoiden harjoituksissa, mutta myös muissa lajeissa menetelmästä on varmasti hyötyä.
 
- Vähemmän tulee mieleen lajeja, jossa siitä ei olisi hyötyä. Itse pyrin vetämään samoja treenejä kuin molarit, jotta näkee itsekin mikä on hyvä ja mikä huono homma. Liikkeessä löytyy kuitenkin kropan balanssi hyvin. Kaikki lajit, joissa tekeminen lähtee jollain tavalla jaloista, niin suosittelen ehdottomasti, avoimesti uusiin harjoitusmenetelmiin suhtautuva Rosendahl jatkaa.
 
Ei enää pelkkää penkkiä ja takakyykkyä
 
Harjoitusmenetelmät ovat muuttuneet ja ennen kaikkea monipuolistuneet vuosien varrella. Joskus muinoin puhuttiin, että jääkiekkoilijat tekevät vain penkkipunnerrusta ja takakyykkyä, mutta etenkin Ässien harjoituksissa on keskitytty entistä enemmän monipuolisuuteen. Yksi monipuolisuuden tuojista on ollut tälle kaudelle fysiikkavalmentajaksi tullut Kamppailu-urheilukeskukseltakin tuttu Seppo Vihelä. Vihelä on tuonut harjoituksiin paitsi konkreettisia harjoitusmenetelmiä, niin myös ajatuksellista ideaa uudenlaisesta ja järkevämmästä harjoittelusta.
 
- Mä oon saanut itse tosi paljon Sepolta. Siinä ehkä näkyy sellainen, mitä hän on tehnyt aiemmin Joel Armian ja muiden kanssa. Varmaan oppinut niistä, mitkä on hyviä ja mitkä huonoja juttuja. Jalostunut vuosien varrella näkemykset. Ei tuollaiseen ihan yhtäkkiä voi löytää sellaista oikeaa konseptia, Rosendahl kehuu Sepon kädenjälkeä.
 
Myös Rinne kokee, että Seppo on tuonut hyviä elementtejä päivittäiseen harjoitteluun:
 
- Seppo on tuonut monipuolisuutta harjoituksiin. Kesällä sellaista järkeä ja ideaa siihen, miten ne viikot järjestetään. Seppo osaa hyvin laittaa treenit oikeisiin järjestyksiin ja kertoa, minkä vuoksi mikäkin asia tehdään. Ei vain tehdä niitä.
 
Alkulämmittelyihin on otettu entistä enemmän tuttuja harjoitteita kamppailulajien puolelta, minkä myötä liikkuvuutta ja vammojen ennaltaehkäisyä ollaan saatu parannettua.
Myös henkiselle puolelle Vihelän mukaantulo valmennukseen on tuonut paljon hyvää.
 
- Jos ajattelee henkisellä puolella, niin se on paljon yksilölähtöisempää. Siinä ei voi vetää päin helvettiä ja ajatella, että toinen on vierellä joka tuuraa mua, jos mä en nyt viitsi. Siihen Seppo on tuonut hyvää ajatuksellista puolta. Itse täytyy tehdä hommat kunnolla ja parhaansa, vaikka joukkuelajista on kyse, Rosendahl kertoo.
 
Hyvään harjoitusfiilikseen on ollut helppo päästä, sillä Kamppailu-urheilukeskus on sekä Rosendahlin että Rinteen mieleen. 
 
- Se, mikä täällä salilla on hyvää, on että täällä on sellainen määrätynlainen henki koko paikassa. Aina on hyvä päästä pois jäähallilta, joten me tullaan tänne usein ennen jäätreenejä. Täällä on sellainen hauska "haju" salilla. Suurin osaa treenaa sen takia, että on parempia jossain, eikä vain näyttääkseen paremmalta, Rosendahl hehkuttaa.
 
Rosendahl löytää myös paljon yhtymäkohtia jääkiekkoon ja jäähalliin, vaikka täysin erilaisesta paikasta onkin kyse.
 
- Tämä on vähän samantyyppinen kuin jäähallin pukuhuone. Vaikka jätkät eivät pelaa samassa jengissä, niin täällä on hyvä henki, Rosendahl jatkaa ja kertoo salin hyvistä puolista.
 
Pitkän pelikauden aikana voi kehittyä
 
Vaikka jääkiekkoilijoiden kausi on pitkä ja raskas, niin kehittymään pyritään jatkuvasti. Suurimmat harjoittelumäärät ovat luonnollisesti kesällä pelikauden ollessa tauolla, mutta myös pitkin kautta voidaan kehittää esimerkiksi nopeutta.
 
- Kesällä harjoittelu on huomattavasti kovempaa ja sitä tehdään huomattavasti useammin. Kahdesti päivässä. Silloin rakennetaan voimaa ja nopeutta vähän eri tavalla. Toki me pystytään nopeutta esim. Vertimaxin avulla harjoittamaan myös pelikauden aikana. Ehkä jos jollain juoksutestillä testataan nopeutta, niin se heikkenee, mutta se on sitten kuitenkin aivan eri laji. Jäällä tapahtuva liike on varmasti nopeampaa tällä hetkellä kuin kesällä, Rosendahl kehuu suojattejaan.
 
Suuren harjoitustaakan kestäminen vaatii myös paljon huoltavaa harjoittelua ja suunnittelua. Ässissä maalivahdit ovat viime vuosina välttyneet maalivahdeille tyypillisiltä nivus- ja lonkkavaivoista. Yksi ratkaiseva tekijä on ollut varmasti huolellinen ja kokonaisvaltainen harjoittelu.
 
- Kyllä se nykypäivänä etenkin Suomessa varmasti on niin, että enemmän tehdään jään ulkopuolella hommia ajallisesti kuin jäällä. Se on varmasti monissa muissakin lajeissa sama homma, etenkin kovissa fyysisissä lajeissa. Enemmän joutuu pitää huolta oheispuolesta, Rosendahl kertoo harjoitusten koostumuksesta.
 
Maalivahdit pystyvät usein pelaamaan pitkään huipputasolla ja yksi syy on varmasti se, että maalivahdit joutuvat kenties muitakin huolellisemmin lämmittelemään ja tekemään huoltavaa harjoittelua.
 
- Siinä on montakin tekijää. Ensinnäkin tarvitaan paljon tuuria, että pysyt kasassa pitkään. Pakko tehdä hirveästi hommia, jotta kroppa pysyy pitkään kunnossa. Loukkaantumisriskit täytyy minimoida, Rinne kertoo omista näkemyksistään.
 
 
Rosendahl ei välttämättä antaisi tuurille niin paljoa sanansijaa, vaikka toki silläkin on merkitystä:
 
- Päivittäinen työmäärä ja kropasta huolehtiminen. Kyllä tuurikin varmasti jossain määrin vaikuttaa ja kaikki maalille ajot sun muut, niin niissä voi käydä pahastikin ja vammautua. Maalivahdilla saattaa mennä 15-20 minuuttia, ettet tee mitään liikettä lainkaan pelin pakottamana. Muutaman kerran tulee räjähtävät liikkeet. Hyvin paljon vaikuttaa se, mitä paremmassa kunnossa lihaksisto on junnusta saakka, niin sitä parempi on jatkaa uraa pidempään. Mitä enemmän on lihasta jaloissa ja keskivartalossa, niin sitä vähemmän vammoja tulee, Rosendahl jatkaa ja kertoo pitkäjänteisen työn eduista.
 
Harjoittelussa ja niiden suunnittelussa Rosendahl luottaa vahvasti vanhoihin kokemuksiin sekä myös muista lajeista tulevaan tietotaitoon. Nykypäivänä uskalletaan ottaa oppia muista lajeista ja hyödyntää niitä paremmin kuin aiemmin.
 
- Nykyään asiat tehdään varmasti monipuolisemmin. Kuitenkin monessa muussa lajissa Suomessa on pitkät perinteet oheisharjoittelun suhteen. Täällä on hiihdetty ja juostu sekä harrastettu yleisurheilua 200 vuotta, ei ne ihan päin honkea ole tehnyt asioita, maalivahtivalmentaja muistuttaa.
 
Voisi siis sanoa, että Ässien puolella harjoittelu on kokonaisvaltaista ja monipuolista aina kesäkaudesta lähtien. Jokainen yksittäinen harjoitus tehdään suunnitellusti ja huolella, joista muodostuu toimiva kokonaisuus.
 
Teksti ja kuvat: Mikko Harju

Uudet peruskurssit starttaavat viikolla 12!

Kirjoittanut Mikko Harju.

Kamppailu-urheilukeskuksen kevään toiset peruskurssit starttaavat viikolla 12! Ennakkoilmoittautuminen hoidetaan uuden verkkokaupan kautta, jonka kautta voit valita helposti mille kurssille haluat mukaan.

Yhteystiedot

Teljänkatu 8, ovi C 8 (kartta)
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Puhelin: 044 3258 379
Palautelomake