Uudet peruskurssit alkavat!

Kirjoittanut Mikko Harju.

Peruskurssit starttaavat avoimien ovien jälkeen sunnuntaina 6.9.2015. Ennakkoilmoittautuminen on käynnissä verkkokaupan kautta. Varaa paikkasi huippuseurasta!

Avoimet ovet 5.9.2015

Kirjoittanut Mikko Harju.

Kamppailu-urheilukeskuksella vietetään avoimia ovia syyskuun alussa 5.9.2015, minkä jälkeen uudet peruskurssit starttaavat. Ennakkoilmoittautuminen on käynnissä verkkokaupan kautta, joten varaa paikkasi uusille kursseille ja/tai tule tutustumaan lajeihin avoimiin oviin. Avoimissa ovissa on mahdollisuus seurata treenit läpi.

Avoimien ovien aikataulu:

11.00 - 11.50 vapaaottelu

12 - 12.50 BJJ

13.00 - 13.50 potkunyrkkeily

14.00 - 14.50 defendo

Syyskauden ohjatut treenit alkavat!

Kirjoittanut Mikko Harju.

Syyskauden ohjatut harjoitukset jatkuvat maanantaina 3.8.2015 tuttujen aikataulujen tapaan. Junnujen harjoitukset alkavat 13.8.2015. Muistakaa maksaa verkkokaupan kautta harjoitusmaksut, jotta harjoittelu onnistuu alusta alkaen vaivattomasti!

Heinon veljekset matkalla menestykseen

Kirjoittanut Mikko Harju.

Vaikka kesäkausi mielletään usein levon ajaksi, niin huippu-urheilussa kesällä rakennetaan seuraavan kauden menestystä. Porilaiset Heinon veljekset, Ville ja Jere, ovat vuosi vuodelta raivanneet tietään kohti kansainvälistä vapaapainin huippua. Molemmat ovat viime vuodet reissailleet ympäri maailmaa, joten kesällä on he saavat viettää harvinaista aikaa treenaten keskenään.

- Syksyn kisoihin treenataan tässä Porissa ja Helsingissä Gergö Wöllerin (Suomen vapaapainin päävalmentaja) alaisuudessa. Ulkomaan leirejä tulee myös. Mahtavaa, että pääsee täällä käymään, vaikka tässä tulee aika äkkiä kaikki, kun kuuden viikon päästä pitää olla takaisin Jenkeissä, Ville summaa.

Veljeksistä vanhempi viittaa Jenkkeihin siksi, että hän on asunut siellä viimeiset 2,5 vuotta ja opiskellut sekä harjoitellut yliopistossa huippuopissa. Myös nuorempi veli, Jere, on suuntaamassa samaan paikkaan Pohjois-Carolinaan.

- Käytiin siellä joulukuussa tutustumassa ja nyt kun paperisota on saatu päätökseen, niin sinne suunnataan, Jere tiivistää.

Painiminen Yhdysvalloissa on ammattimaista ja siellä päätähtäin on konferessikisat ja sitä kautta ansaitseminen paikka NCAA-mestaruuskisoihin.

- Jenkeissä konferenssikisat on kaksi viikkoa ennen NCAA-mestaruuskisoja, joista paikka saadaan sinne. Ne ovat kolmen päivän kisat, joissa jokaisena päivänä on 15 000 katsojaa. Tosi raaka taso ja siellä on tarkoitus menestyä, Ville taustoittaa.

Painikausi Yhdysvalloissa kestää lokakuun alusta maaliskuun puoliväliin saakka, joten kausi on pitkä ja raskas. Siellä menestyminen ja ehjänä pysyminen asettaa omat haasteensa.

- Siellä tulee jopa 40 matsia. Mulla tuli viimeksi 19 punnitusta, joten se vähän sekoittaa harjoittelua, Ville jatkaa.

 

Kamppailu-urheilukeskus osa kesäharjoittelua

Jere Heino nousi lopullisesti suuremman yleisön tietoisuuteen voittamalla nuorten EM-pronssia Istanbulissa reilu viikko sitten. Heinon suoritus on harvinaista herkkua, sillä edellisen kerran vapaapainista irtosi arvokisamitali Suomelle 13 vuotta sitten. Kesän ajan kuntoa hiotaan kohti elokuun nuorten MM-kisoja. Iso osa harjoituksista tehdään Porin Kamppailu-urheilukeskuksella.

- Siellä (MM-kisoissa) on tarkoitus voittaa jokainen matsi. Sen jälkeen on tarkoitus saada miesten tasoa kiinni. Voimatasoissa on iso hyppäys, mutta joskus on aina niitä junioreita jotka pystyvät ottamaan sen 1-2 vuodessa kiinni. Jenkeissä täytyy vielä vaihtaa sarjaan ylempään, joten täytyy saada painoa ja voimatasoja ylemmäksi. Jenkeissä puitteet ovat kuitenkin hyvät, tällä hetkellä 96-kiloisissa painiva Jere miettii.

Kamppailu-urheilukeskuksella puitteet ovat erinomaiset harjoittelemiselle.

- Aivan täydellinen paikka. Aina auki ja punttisali heti vieressä, vielä jos ruokala olisi, niin ei tarvitsisi lähteä mihinkään, Jere naureskelee.

Myös Ville kehuu olosuhteita:

- Tosi ammattimaiset olosuhteet. Samoissa tiloissa kaikki ja täällä ilmeisesti porukka on tosi tiivis, mikä on ainakin vapaapainipuolella harvinaista. Aikuisia miehiä käy treenaamassa aamuin illoin, mikä on tosi hieno juttu.

Kesällä tarkoitus on vetää pieni peruskuntokausi ja keskittyä omien tekniikoiden hiomiseen. Kauden aikana meno on hektistä, eikä perusjuttuihin kerkeä kiinnittämään aina huomiota tarpeeksi.

- Aamuisin treenaamme voima- tai kuntoharjoittelua ja illat ollaan matolla. Minun tarvitsisi ainakin käydä omia tekniikoita läpi kesän aikana, kun kesäkuu meni pitkälti matsia ottaessa ja kisoihin valmistautuessa. Lyhyt peruskuntokausi ja siitä kisoihin, Ville kertoo harjoittelustaan.

Millaista sitten vapaapainijoiden harjoittelu on? Painin lisäksi harjoituksiin kuuluu monia eri osa-alueita riippuen, missä vaiheessa kautta mennään.

- Jenkeissä meillä on erikseen voimavalmentaja. Itselleni on ollut iso lisä, että on tullut paljon sellaisia oheisliikkeitä ja alkulämmittelyliikkeitä kuminauhoilla. Tietysti on aina normaalit rinnallevedot, kyykyt ja pystypunnerrukset ja niihin apuliikkeet. Siellä on vain joutunut soveltaa ne aina koulupäivään ja aikaa puntille on ollut tunti. Nopeatempoista punttia. Ennen matseja on tehty enemmän pienillä painoilla paljon toistoja. Meillä on ehkä enemmän painonnostotyyppistä ollut, Ville kertoo painijan voimaharjoittelusta Yhdysvalloissa verrattuna esimerkiksi Suomeen.

Jere on harjoitellut viime vuodet Helsingissä Wöllerin alaisuudessa, joten hän on saanut ammattimaista valmennusta unkarilaiselta entiseltä huippupainijalta.

-  Wöller on tuonut meille paljon kuntopuolta. Koko ajan pitää olla kauheassa kunnossa. Puntit on ollut paljon sitä, että tehdään vuoronperään kovalla tahdilla pitkiä sarjoja. Leukoja ollaan vedelty kahdeksan sarjoja ja melkein maksimitoistoja niissä. Välillä olemme myös tehty 800 metrin juoksuja, siitä puntille ja vielä päälle kuntopiiriä, Jere kertoo unkarilaisen päävalmentajan metodeista, tuore nuorten EM-pronssimitalisti kertoo.

Molemmat tietävät myös, että voimatasojen lisääminen ei ole aina yksinkertaista rankan kilpailukauden vuoksi. Etenkin Jenkeissä pitkä kausi vaatii veronsa.

- Offseasonilla on aina maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin puntti sekä kauden aikana hieman sovelletaan sitä. Punnitusmäärien takia olen huomannut, että kauden aikana voimatasot tulevat hieman jopa taaksepäin, mutta toisaalta taas tärkeintä on saada sitä lajivoimaa matolle. Sitä on pystynyt kehittämään enemmän kuin ehkä punttisalin tuloksia, se voi olla hyväkin asia, Ville pohtii voimaharjoitteluaan.

- Minä olen ollut tietysti vielä kasvavassa iässä, mutta ei se lihasmassan saaminen helppoa ole. Kulutus on kuitenkin valtava, 20 vuotta tänä vuonna täyttävä Jere kertoo.

Kisoihin valmistautuminen on sekä Jenkeissä ja Suomessa mennyt nykypäivänä samaan suuntaan. Ennen saatettiin keventää harjoittelua huomattavasti aiemmin, mutta nykyään mennään kovaa melkein kisoihin saakka.

- Se on nykyään mennyt ehkä enemmän niin, että mennään lähelle kisoja kovaa. Vähän fiiliksen mukaan. Mutta kyllä se pari viikkoa vähän kevyempää on ja jokainen tekee vähän mitä tykkää, Ville kertoo yliopistopainien metodeista.

- Me olemme menneet viimeiset pari viikkoa sillä tavalla, että ollaan jätetty ehkä aamutreenejä pois. Ennen tuli lopetettua ehkä viikkoa ennen turhan paljon, mutta nyt ollaan vedetty vielä kovaa päivää ennen puntariakin, Jere jatkaa.

Miten tulla hyväksi painijaksi?

Jokaisen huippu-urheilijan tie huipulle on erilainen ja yksilöllinen. Välillä on kuitenkin hyvä pohtia ja miettiä, miten maksimoida kehitys ja saavuttaa oma potentiaalinsa huippu. Molemmilta veljeksiltä löytyy muutamia tärkeitä pointteja menestyksen taustalta.

-  Se on tärkeää, millä tavalla on päässyt muksusta asti liikkumaan. Treeniolosuhteet vaikuttavat, Jere aloittaa.

- Pitkäjänteisyys on tärkeä asia. Kai se niin on, että painijaksi tullaan painimalla ja juoksijaksi juoksemalla. Lajitekniikka on kaikista tärkein asia. Jos voimaa ei saa punttisalilta siirrettyä matolle, niin siitä ei ole vastaavaa hyötyä. Perusvoimatasot täytyvät kuitenkin olla riittävät, jotta tekniikat saa tehtyä. Pääpaino tulee olla lajiharjoittelussa, etenkin vapaapainin puolella verrattuna esimerkiksi kreikkalais-roomalaiseen painiin, Ville jatkaa ja viittaa vapaapainin laajempaan tekniikkakirjoon.

Villeltä hajosi polven eturistiside muutama vuosi sitten, minkä jälkeen paukahti kierukka. Vammoja ei aina voi välttää, mutta niiden minimointi on tärkeää matkalla huipulle.

- Terveiden harjoituspäivien lukumäärä pitää olla mahdollisimman korkea, jotta menestystä voi hakea, Ville toteaa.

- Välillä jos jotain menee hajalle, niin pitäisi tajuta vähän huilatakin. Tuntuu vain välillä vaikealta olla pois. Sitä helposti menee ja yrittää tehdä jotain, Jere jatkaa.

Molemmat pitävät myös lajien välisiä yhteistöitä hyvänä asiana, vaikka usein niihin on suhtauduttu aika nihkeästi Suomessa. Heinon harjoittelevat heinäkuun aikana paljon Kamppailu-urheilukeskuksella, joten myös lukkopainijat saavat tarvittaessa hyvää treeniapua sekä mahdollisesti myös toisin päin.

- Se on hyvä vaihtoehto, että kokeilee yhteistyötä. Ei siinä ainakaan mitään häviä. Aina voi uusia juttuja tulla, mitä voisi hyödyntää. Fiilis on aivan erilainen, jos treeneissä on kaksi tai kaksitoista jätkää, Ville kertoo.

- Meillä on Helsingissä käynyt harjoituksissa lukkopaini- ja vapaaottelumiehiä, mikä on mielestäni hyvä asia, Jere jatkaa.

Jeren tähtäin on elokuun puolessa välissä järjestettävät nuorten MM-kisat ja Villen tähtäin on syyskuussa, jolloin kilpaillaan aikuisten MM-kisat, joissa jaossa on olympiapaikkoja.

Teksti ja kuva: Mikko Harju

Kesätauko ohjatuista harjoituksista

Kirjoittanut Mikko Harju.

Kamppailu-urheilukeskuksella vietetään kesätaukoa ohjatuista harjoituksista 19.6.2015 - 2.8.2015 välisenä aikana. Harjoitukset jatkuvat tuttuun tapaan 3.8.2015 maanantaina!

Yhteystiedot

Teljänkatu 8, ovi C 8 (kartta)
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Puhelin: 044 3258 379
Palautelomake